تاثیر ریمپ بر سیستم کنترل پایداری2021-04-10
سیستم کنترل پایداری خودرو ESP چیست و چطور عمل میکند؟ فروش تخصصی انواع ردیاب پیشرفته و حرفهای ️
Content
اینگونه تغییرات دارای مزایا و معایب مختلفی است که در ادامه هر کدام از مزایا و معایب ریمپ خودرو را بهطور جداگانه شرح میدهیم. ESP یک سیستم ایمنی فعال است که به منظور حفظ پایداری خودرو در شرایط رانندگی دشوار، نظیر پیچهای تند یا سطوح لغزنده، طراحی شده است. این سیستم با استفاده از سنسورها و واحد کنترل الکترونیکی، وضعیت حرکت خودرو را بهطور مداوم مانیتور کرده و در صورت نیاز، اقدام به اصلاح مسیر خودرو میکند. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) یکی از مهمترین فناوریهای ایمنی خودرو است که در طول سالها پیشرفت قابل قبولی داشته است. این سیستم، با کمک سنسورها و الگوریتمهای پیشرفته، نقشی کلیدی در کاهش خطرات جادهای و واژگونی خودرو دارد. انتخاب خودرویی با ESC مناسب، میتواند تفاوت بزرگی در ایمنی و تجربه رانندگی ایجاد کند.
این مزیت بهویژه برای خودروهایی که مصرف سوخت بالایی دارند، اهمیت زیادی دارد. ریمپ با بهینهسازی تنظیمات ECU، توان و گشتاور موتور را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد. این موضوع برای رانندگانی که به شتاب و قدرت بالا نیاز دارند، بسیار مفید است. یکی از نگرانیهای اصلی رانندگان این است که ریمپ ممکن است باعث مردودی خودرو در آزمون معاینه فنی شود. اما اگر ریمپ بهصورت اصولی و با تجهیزات پیشرفته انجام شود، نهتنها مشکلی برای معاینه فنی ایجاد نمیکند بلکه میتواند به کاهش آلایندگی کمک کند.
معرفی انواع لاستیک خودرو و مزایا و معایب آنها
علاوه بر این، سیستم ترمز ABS هم در کارکرد کنترل کشش نقش مهمی دارد و اساساً بخشی از سیستم ESC محسوب میشود. در همین حال، کامپیوتر مرکزی یا ECU هم در کارکرد کنترل پایداری با پردازش اطلاعات نقشی اساسی ایفا میکند. سطح شیبدار صفحه ای شیبدار است که برای بلند کردن یا پایین آوردن اجسام سنگین از یک سطح به سطح دیگر استفاده می شود. رمپ معمولاً در ساخت و ساز، حمل و نقل و سایر صنایعی که مواد سنگین نیاز به جابجایی دارند استفاده می شود. در این مقاله به چیستی رمپ، مزایا و معایب آن و نقش ECU رمپ در خودروهای مدرن می پردازیم.
پس از ریمپ و ارزیابی، ممکن است برخی تنظیمات نیاز به اصلاح مجدد داشته باشند تا بهترین نتیجه به دست آید. در برخی موارد، رانندگان ممکن است بخواهند تنظیمات خاصتری را برای سبک رانندگی خود درخواست کنند. متخصصین ممکن است خودرو را دوباره بررسی کرده و تغییرات لازم را برای رسیدن به بهترین عملکرد اعمال کنند. از سویی دیگر معایبی نظیر نیاز به سرویس بیشتر، نیاز به استفاده از مکملهای سوخت، باطل شدن گارانتی و احتمال آسیب دیدن موتور را در صورت انجام ریمپ خودرو توضیح دادیم. برای این منظور بهینهسازی سوخترسانی با ریمپ، تاثیر ریمپ در سیستم سوپاپ متغیر خودرو، تاثیر ریمپ در سیستم جرقهزنی و رفع محدودیتهای دور موتور و سرعت را بیان کردیم. در حالی که وجود سیستم کنترل پایداری در اروپا اجباری است؛ اما معمولا در اکثر خودروهای مونتاژ شده و تولیدی در ایران یافت نمیشود.
آمریکن موتورز اولین خودروسازی بود که از واحد الکتروژکتور در رامبلر ربل ۲۸۸ اسب بخاری استفاده کرد. کرایسلر نیز همان سال از سیستم موردبحث در خودروهای 300D، دوج D-500 و پلیموث فیوری سود برد. متأسفانه قطعات مکانیکی الکتروژکتور اصلاً قابلاطمینان نبودند و این سیستم هرگز بهصورت رسمی در دسترس عموم قرار نگرفت و فقط روی خودروهای پیشتولیدی نصب شد. تئوری بندیکس برای EFI خوب به نظر میرسید اما در عمل اطمینان مدنظر را نداشت. اینجا بود که شرکتی آلمانی به نام بوش وارد میدان شد و پتنت های بندکیس را خریداری کرد و مهندسان آلمانی تلاش نمودند این تکنولوژی جدید را به محصولی مطمئن و کاربردی بدل کنند. با پیشرفت تکنولوژی در تمام صنایع، رفتهرفته سیستمها و تجهیزات الکترونیکی بسیار فراگیر شدند و خودروها هم از این قاعده مستثنی نبودند.
مثلا این سیستم میتواند در رانندگی آفرود اختلال ایجاد کند یا بر عملکرد رانندگان در مسابقات رانندگی تأثیر منفی بگذارد. با تنظیمات بهینه، فشار اضافی از روی موتور برداشته میشود و قطعات داخلی کمتر تحت استهلاک قرار میگیرند، که در نتیجه، عمر مفید موتور افزایش مییابد. تغییراتی که در پارامترهای ECU اعمال میشود، ممکن است میزان گازهای خروجی از اگزوز را تحت تاثیر قرار دهد. اما متخصصان حرفهای مانند کاراکال تیونینگ این تغییرات را با رعایت استانداردهای آلایندگی انجام میدهند. هنگام استفاده از رمپ خودرو، مهم است که دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید و اطمینان حاصل کنید که رمپ ها روی یک سطح صاف قرار می گیرند. همچنین برای جلوگیری از غلتیدن خودرو از روی سطح شیب دار باید از گیره چرخ استفاده کنید و همیشه از ظرفیت وزنی رمپ هایی که استفاده می کنید آگاه باشید.
بهترین ماشین سایپا کدام است؟
همانطور که توضیح دادیم، ECU کنترل تمام قسمتهای الکترونیکی خودرو را در اختیار دارد. در ریمپ اما تنظیمات ECU تغییر داده میشود و نرمافزار پیشفرض سازنده با نرمافزار جدیدی جایگزین میشود که این تنظیمات و نرمافزار جدید مطابق با خواست مالک سفارشیسازی خواهد شد. این اقدام ساده، با رفع محدودیتهایی که سازنده از طریق ECU برای موتور اعمال کرده، حداکثر عملکرد پیشرانه را آزاد کرده و عملکرد خودرو را به میزان قابلتوجهی بهبود میبخشد. در فرایند rimap، بهمنظور دستیابی به بهینهترین وضعیت کاری پیشرانه، ممکن است فاکتورهای بسیار مهمی مثل نسبت ترکیب سوخت و هوا، زمانبندی سیستم جرقهزنی، دمای فعال شدن فن سیستم خنککننده و… به بازنگری نیاز داشته باشد. ریمپ خودرو یک فرآیند تخصصی است که هدف آن بهینهسازی عملکرد خودرو از طریق تنظیم مجدد نرمافزارهای ECU (واحد کنترل الکترونیکی موتور) است. این فرآیند میتواند به رانندگان کمک کند تا قدرت موتور، گشتاور، و مصرف سوخت خودرو را بهبود بخشند.
آخرین مرحله در فرآیند ریمپ، اطمینان از سلامت کامل موتور و سیستمهای مرتبط با آن است. پس از اعمال تغییرات و تستهای نهایی، متخصصان باید مطمئن شوند که هیچ گونه مشکلی در عملکرد موتور، سیستم سوخترسانی، و سیستمهای خنککننده وجود ندارد. هرگونه صدای غیرعادی، لرزش، یا ناهماهنگی باید به سرعت شناسایی و برطرف شود. همچنین، وضعیت آلایندگی خودرو نیز باید بررسی شود تا مطمئن شود که تغییرات انجام شده بر رعایت استانداردهای محیطزیستی تأثیر منفی نگذاشتهاند. ریمپ یا همان تیونینگ ECU راهی مناسب و مطمئن برای افزایش قدرت خودرو بدون صرف هزینههای سنگین است. تصور کنید گروهی از خودروهای هات رود در سال ۱۹۳۸ در دریاچه نمک بونویل جمع شدهاند تا به رقابت بپردازند.
تمامی حقوق وب سایت متعلق به آکادمی فنی نو می باشد.
یکی از مهمترین آپشنها برای حفظ جان و سلامت راننده و سایر سرنشینان خودرو، سیستم کنترل پایداری خودرو است که از بروز تصادفات و حوادث ناگوار در زمان رانندگی جلوگیری میکند. این سیستم یکی از استانداردهای اجباری در ساخت خودروهای مختلف در اکثر کشورهای جهان است، هرچند که در ایران هنوز این سیستم آپشن لوکسی بهحساب میآید و بسیاری از ماشینهای جدید فاقد این سیستم هستند. طبق اعلام مؤسسه ایمنی بزرگراهها (IIHS)، سیستم کنترل پایداری خودرو میتواند سالانه از حدود ۹,۰۰۰ تصادفات مرگبار جلوگیری کند. همچنین، به گزارش سازمان امنیت ترافیک ملی (NHTSA)، استفاده از سیستم کنترل پایداری خودرو، کاهش ۲۶ درصدی تصادفات در خودروهای معمولی و کاهش ۴۸ درصدی تصادفات مربوط به خودروهای شاسیبلند را در پی داشته است. ریمپ یا بازنویسی برنامه ECU (واحد کنترل الکترونیکی موتور)، به معنای تغییر تنظیمات نرمافزاری خودرو است.
با این حال، ریمپ کردن خودرو تنها مزایا ندارد و ممکن است با معایبی نیز همراه باشد. ریمپ خودرو به فرآیندی گفته میشود که در آن تنظیمات نرمافزاری واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو تغییر مییابد. ECU یک کامپیوتر کوچک است که مدیریت و نظارت بر عملکرد موتور، سیستمهای انتقال قدرت، و دیگر بخشهای کلیدی خودرو را بر عهده دارد. ریمپ خودرو به منظور بهینهسازی این تنظیمات انجام میشود تا عملکرد خودرو بهبود یافته و تواناییهایی مانند افزایش قدرت موتور، کاهش مصرف سوخت یا بهبود گشتاور به دست آید. ریمپ (Remap) فرایندی است که در آن تنظیمات پیشفرض واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) خودرو تغییر داده میشود. ECU مغز متفکر خودرو محسوب میشود و وظیفه تنظیم عملکرد موتور، مصرف سوخت، آلایندگی و پارامترهای دیگر را برعهده دارد.
در مواردی نیز بهبود ترکیب هوا به سوخت یا زمان جرقهزنی میتواند با استفاده از ریمپ خودرو انجام شود. توجه به این نکته ضروری است که در صورت تمایل به انجام ریمپ خودرو، این اقدام باید با در نظر گرفتن موارد ایمنی و تحت نظر افراد متخصص انجام شود و در حالت کلی نیز انجام ریمپ خودرو توصیه نمیشود. ریمپ یا تغییر برنامه ریزی اولیه ایسیو به معنای تنظیم مجدد و بهینهسازی کامپیوتر خودرو است که تاثیرات مهمی بر عملکرد موتور و کارایی کلی خودرو دارد. با استفاده از ریمپ خودرو، میتوان توان و شتاب موتور را افزایش داده و همچنین مصرف سوخت را کاهش داد. ما در درایوتک، با جزئیات به مزایا و معایب ریمپ ایسیو خودرو می پردازیم تا شما بتوانید با شناخت کامل از فواید و مضرات ریمپ ایسیو، تصمیم بهتری برای تغییر تنظیمات خودرو خود بگیرید. اگرچه هدف اصلی ریمپ در بسیاری از موارد افزایش قدرت موتور است، اما میتوان از این فرآیند برای کاهش مصرف سوخت نیز استفاده کرد.
در ابتدا این فناوری فقط در خودروهای لوکس به کار میرفت، اما با گذشت زمان و اثبات عملکرد فوقالعاده آن در کاهش تصادفات، استفاده از ESP به سرعت گسترش یافت و به یک استاندارد در بسیاری از خودروها تبدیل شد. همانطور که توضیح دادیم، خودروسازان در عرضه خودروهای خود با محدودیتهایی مثل رعایت قوانین آلایندگی مواجه هستند و به همین دلیل، عملکرد موتور را محدود میکنند. همچنین سازندگان میخواهند طول عمر پیشرانه را به حداکثر برسانند از و خرابیهای زودرس احتمالی جلوگیری کنند. به همین دلیل، نرمافزار پیشفرض ECU بهگونهای تنظیم میشود که حداکثر فشار را روی پیشرانه وارد نکند. سنسورهای مختلف و ماژول کنترل ABS در یک وسیله نقلیه از طریق سیمهای متعددی به هم متصل میشوند.
به عبارت دیگر، ایسیو همان واحدی است که عملکرد موتور را تنظیم و بهینه میکند. در ریمپ خودرو، برنامهریزی سفارشیسازی شدهای روی ایسیو نصب میشود تا توان، شتاب، و مصرف سوخت خودرو بر اساس نیازهای راننده تنظیم گردد. با تغییرات نرمافزاری، میتوان راندمان خودرو را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید؛ اما این تغییرات همیشه بدون عوارض نیستند و معایبی نیز به همراه دارند. در فرآیند ریمپ، یک متخصص با استفاده از تجهیزات مخصوص، نقشههای موجود در ECU را استخراج کرده و آنها را تغییر میدهد. این تغییرات ممکن است شامل افزایش میزان سوخترسانی در دورهای بالا، بهبود زمانبندی جرقه برای افزایش قدرت، یا افزایش فشار توربو باشد.
این سیستم با کاهش خطر لغزش و انحراف، به راننده اطمینان میدهد که خودرو در مسیر درست حرکت میکند. به کمک دادههای دریافتی از این سنسور، خودرو تشخیص میدهد که فرمان به کدام سمت چرخانده میشود. یکی از دلایل روشن شدن چراغ ESP، اتصال ضعیف یا از کار افتادن سنسور زاویه فرمان است. اگر متوجه خرابی سنسور زاویه فرمان شدید، باید خودرو را نزد متخصص خودرو ببرید. سهیل تیونینگ با بیش از ده سال تجربه تخصصی در زمینه ریمپ و تیونینگ خودرو، به عنوان یکی از نامآورترین و معتبرترین مجموعههای این حوزه در منطقه شناخته میشود. ما با بهرهگیری از تیمی حرفهای از متخصصان و علاقهمندان به خودروهای اسپرت و لوکس، خدماتی در سطح استانداردهای جهانی ارائه میدهیم.
در حقیقت در زمان فروش سامانه جامع این خودرو جایگزین 206 تیپ3 شد که اخیرا عرضه شده بود. ترمز کاسه ای چرخ های عقب و سقف فلزی این خودرو را به لحاظ آپشن با 206 تیپ3 مدل های 401 و 402 متمایز کرده است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. رینگ و لاستیک خودرو در مقابل آلودگیهای محیط و در طول زمان دچار آسیب میشوند؛ از این رو با خرید محصولاتی همچون شوینده رینگ و لاستیک هافنر میتوانید به طول عمر و ماندگاری این قطعات کمک کنید. به کمک این شویندهها میتوانید تنها با چند بار اسپری کردن جرم رینگ خودرو خود را از بین ببرید. این فرآیند در زمان بسیار کوتاهی انجام میشود تا خودرو به مسیر اصلی بازگردد.
سیستم کنترل پایداری ESP و ESC چیست
برای مثال در برخی خودروها برای جلوگیری از آسیب به موتور، مقدار مشخصی برای افزایش دور موتور در نظر گرفته شده است. برای سرعت نیز در برخی از خودروها محدودیتهایی برای حفظ ایمنی راننده و سرنشینان خودرو در نظر گرفته میشود. برخی از این عوامل شامل خرابی سوئیچ ترمز، خطا در سنسور فرمان یا سنسور سرعت وغیره میشوند. ESP با کنترل دقیق ترمزها در شرایط مختلف، عملکرد بهینه ترمزها را تضمین میکند. این سیستم میتواند ترمزهای جداگانه بر روی هر چرخ اعمال کند تا خودرو به مسیر خود بازگردد. با فشار دادن پدال ترمز، چراغهای ترمز در عقب خودرو بهوسیله سوئیچ روشن میشوند.
با نظارت و تنظیم موقعیت سطح شیب دار، ECU های سطح شیب دار می توانند به جلوگیری از تصادفات کمک کرده و اطمینان حاصل کنند که وسیله نقلیه به طور ایمن و موثر بالا یا پایین می آید. آنها ECU تمامی خودروهای خود را قبل از فروش تنظیم میکنند و بنابراین میدانند که کدام نوع تنظیمات بهتر خواهد بود. در اکثر موارد، خودروسازان به گونهای ECU را برنامهریزی میکنند که ترکیبی از راندمان مطلوب، قابلیت اطمینان و دوام بالای قطعات وجود داشته باشد. اگر هنگام توقف خودرو در پشت چراغقرمز، نسبت سوخت در مخلوط خیلی بیشتر باشد خودرو نه تنها سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد بلکه آلایندگی آن نیز افزایش خواهد یافت و در درازمدت احتمالاً پیشرانه نیز آسیب خواهد دید. از طرف دیگر اگر نسبت هوا در مخلوط موردبحث زیادتر باشد عواقب شدیدتری در پی خواهد داشت.
معمولا سیستم کنترل پایداری پیش از آنکه اوضاع بحرانی شود، وارد مدار شده و انحراف خودرو جلوگیری به عمل میآورد؛ بنابراین شاید راننده خیلی شرایط بحرانی را با وجود روشن بودن سیستم esp احساس نکند. البته باید تاکید کنیم که حتی سیستم کنترل پایداری خودرو هم نمیتواند به طور قطعی انحراف ماشین را از بین ببرد و بیشتر به کاهش آن کمک میکند. در این مقاله مراحل مختلف ریمپ خودرو شامل شناسایی ویژگیهای ECU، تهیه نسخه پشتیبان، انتخاب و اعمال فایل ریمپ مناسب، و تست عملکرد خودرو پس از اعمال تغییرات بررسی شد. همچنین به مزایا و معایب ریمپ خودرو پرداخته شد که شامل بهبود عملکرد، افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت از یک طرف و خطرات احتمالی مانند آسیب به موتور در صورت انجام نادرست از طرف دیگر است. متخصصین با استفاده از دستگاههای ویژه، تنظیمات جدید را وارد میکنند که شامل بهبود عملکرد موتور، افزایش قدرت، گشتاور و بهینهسازی مصرف سوخت میشود.
در حقیقت برای فعالسازی لیمتر ، این پدال قابل استقفاده می باشد و رفع تاخیر پدال گاز با همان برنامه ایسیو صورت می پذیرد. در ضمن این قطعه برای 206 های با سیستم برق مالتی پلکس فرانسوی قابل استفاده می باشد. این مدل تا این لحظه به تعداد بسیار کمی تولید شده است و در حقیقت همان مدل پانوراما رنگ جدید بدنه می باشد. تصاویر زیر مربوط به رنگ خاص نقره ای تیتانیوم می باشد که برای ریمپ به مجموعه کاراکال مراجعه نموده بودند. پیش از این در سال های 89 تا 91 اولین سری پژو 207 در ایران مونتاژ شدند که به دلیل تحریم اول ، تولید این مدل تا سال 91 ادامه یافت.
در سهیل تیونینگ، با استفاده از جدیدترین فناوریها و تجهیزات پیشرفته، توان و عملکرد خودروهای شما را به بالاترین سطح ممکن میرسانیم و تجربهای متفاوت از رانندگی را برای شما به ارمغان میآوریم. خوشبختانه، اگر پس از ریمپ ایسیو از نتایج آن رضایت نداشتید، میتوانید به راحتی و بدون هزینه زیادی تنظیمات ایسیو را به حالت اولیه بازگردانید. این قابلیت برای افرادی که تمایل دارند بدون نگرانی از عوارض جانبی ریمپ خودرو را امتحان کنند، بسیار مفید است. امکان بازگشت به تنظیمات کارخانه، یکی از مزایای ریمپ خودرو است که برای رانندگان اطمینان خاطر بیشتری ایجاد میکند. در شرایطی که مسیر عبوری سنگلاخی بوده که موجب درگیرشدن بی جهت سیستم کنترل پایداری شود و مانع از حرکت خودرو شود. در خودروهای مدرن، ECU های سطح شیب دار نقش مهمی در تضمین عملکرد ایمن و قابل اعتماد سیستم های رمپ هیدرولیک ایفا می کنند.
این فرآیند با اصلاح پارامترهایی مانند جرقهزنی، تزریق سوخت، فشار توربو و نسبت سوخت به هوا، عملکرد موتور را بهینه میکند. ریمپ کردن میتواند زمان واکنش موتور به فشردن پدال گاز را کاهش دهد و باعث شود خودرو سریعتر و با شتاب بیشتری حرکت کند. این ویژگی بهویژه برای رانندگانی که به دنبال تجربه رانندگی پرقدرت و سریع هستند، جذابیت زیادی دارد. همچنین، برخی از رانندگان از ریمپ برای بهبود عملکرد خودرو در مسابقات یا شرایط خاص رانندگی استفاده میکنند. مهندسان بیشتری روی ECU تمرکز کردند و در دهه ۹۰ میلادی پیشرفتها به نقطهای رسید که ECU میتوانست هر خطای خودرو را تشخیص دهد.
در خودروها روزبهروز بر تعداد کنترلرهای الکترونیکی و ریزپردازندهها اضافه شد که هرکدام وظایف مختلفی دارند. کنترل این ریزپردازندهها توسط مغز خودرو صورت میگیرد که به آن ECU گفته میشود. در خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک استفاده میکنند، راننده با قراردادن اهرم تعویض دنده در حالت درایو میتواند به سمت جلو حرکت کند. در این حالت زمانی که پدال ترمز را رها میکند، خودرو به سمت جلو حرکت میکند. در ادامه راننده میتواند با توجه به سرعت موردنیاز از پدال گاز و ترمز برای تنظیم سرعت خودرو استفاده کند.
موسسهی بیمه برای امنیت بزگراهها نیز تخمین زده است که ESC میزان تصادف مرگبار تکوسیلهای را تا ۵۶ درصد و تصادفات شامل چند وسیلهی نقلیه را تا ۳۲ درصد کاهش میدهد. با اثبات کارامدی این سیستم ایمنی، دولت ایالات متحده استفاده از این سیستم در خودروهای تولیدی سال ۲۰۱۲ و بعد از آن را اجباری اعلام کرد. این به دلیل بهینهسازی پارامترهایی مانند میزان سوخت تزریقی و زمانبندی احتراق است که باعث افزایش توان و گشتاور موتور میشود. خیر.چرا؟ چون ریمپ در مراکز با سابقه کار بالا نظیر کاراکال تیونینگ موجب رانندگی با استهلاک پایینتر می گردد. برای مثال با رفع تاخیر پدال گاز مالک با وارد آوردن فشار کمتر بر خودرو به سرعت یا کشش مورد نظر خود می رسد.طبیعتا ریمپ در مراکز متفرقه می تواند موجب خرابی موتور شود.
این افزایش در سوخت رسانی، باعث میشود که شتاب خودرو به طور محسوسی افزایش یابد و رانندگی اسپرت تری تجربه شود. در بسیاری از موارد، هدف اصلی از ریمپ خودرو، دستیابی به سرعت بیشتر و عملکرد بهتر در شتابگیری خودرو است که میتواند برای علاقهمندان به سرعت و رانندگی پرهیجان، بسیار جذاب باشد. ریمپ خودرو یا ریمپ ECU به معنای بازنویسی یا تغییر نرمافزاری تنظیمات واحد کنترل موتور (ECU) است که نقش مغز مرکزی خودرو را ایفا میکند. ECU سیستم کامپیوتری پیشرفتهای است که عملکردهای مختلف موتور را مدیریت و کنترل میکند. این سیستم شامل مجموعهای از سنسورها و پارامترهاست که اطلاعات مربوط به وضعیت موتور را دریافت و بر اساس آنها تصمیمگیری میکند.
بهعنوانمثال، هنگام رانندگی روی مسیرهای لغزنده در زمستان TSC جلوی هرزگردی چرخها را میگیرد؛ بهعبارتدیگر، TCS با حفظ چسبندگی چرخها روی جاده، یک سیستم مکمل برای کنترل پایداری خواهد بود. پس از بررسی پارمترها فوق ای اس پی یک نقشه کلی از نظر چگونگی حرکت خودرو و وضعیت چرخها تنظیم میکند و با مقایسه این مقادیر با مقادیر ایده آل مورد نیاز خودرو تصمیم به دخالت در امر رانندگی می گیرد. در صورت وجود هر کدام با استفاده تکی یا توام از ترمز چرخ ها و گاها” گشتاور موتور شروع به اصلاح وضعیت حرکت خودرو میکند. کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) ، برنامهی کنترل پایداری (ESP) و یا کنترل دینامیکی پیداری (DSC) اسمهایی است که به سیستم ESP داده شده است. این سیستم یک مجموعهی کامپیوتری است که وظیفهی افزایش پایداری خودرو را در مواقعی که چسبندگی خودرو به جاده کاهش پیدا میکند (خودرو شروع به سرخوردن میکند) را داراست.
این پارامترها بهطور استاندارد توسط سازندگان خودرو برای دستیابی به تعادلی بین عملکرد، مصرف سوخت و دوام موتور تنظیم شدهاند. با این حال، تولیدکنندگان اغلب خودروها را با محدودیتهایی عرضه میکنند که متناسب با قوانین زیستمحیطی، ایمنی، و دوام بیشتر خودرو در شرایط متنوع جغرافیایی و آبوهوایی است. این محدودیتها ممکن است برای رانندگانی که به دنبال افزایش قدرت و عملکرد بهتر خودرو هستند، جذاب نباشند. تویوتا در سال ۱۹۸۳ سیستمی بنام «کنترل ضد لغزش» را در سدان کراون معرفی کرد که نسخهٔ اولیهٔ کنترل پایداری محسوب میشد. بااینحال، اولین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مشابه چیزی که امروز در خودروها میبینیم در سال ۱۹۹۵ در مرسدس بنز S کلاس کوپه ارائه شد. این سیستم با همکاری شرکت بوش توسعه پیدا کرده بود و اولین بار نام ESP را مطرح کرد.
با ریمپ ایسیو، میتوان این محدوده تعویض دنده را تغییر داد و اجازه داد دندهها در دورهای بالاتری تعویض شوند. این تغییر باعث میشود که شتاب و کشش خودرو بهبود یابد و تجربه رانندگی بهتری برای رانندگان فراهم شود. افزایش قدرت و گشتاور موتور ممکن است به افزایش فشار روی قطعات مکانیکی و الکتریکی خودرو منجر شود. همچنین، تغییرات در زمانبندی جرقه و سوخترسانی ممکن است منجر به افزایش دمای موتور و کاهش عمر مفید آن شود. بنابراین، اگر ریمپ بهدرستی و توسط افراد غیرمتخصص انجام نشود، ممکن است باعث افزایش استهلاک و خرابیهای زودهنگام در موتور شود.
با توجه به اینکه این قبیل تغییرات در موتور همگی تغییراتی فیزیکی هستند، بنابراین هزینههای بیشتری نسبت به ریمپ ECU دارند. بنابراین افرادی که تمایل دارند کارکرد موتور را با رعایت موارد ایمنی در خودرو ارتقا دهند، میتوانند با صرف هزینهای کمتر و با ریمپ خودرو این کار را انجام دهند. سنسور سرعت یا سنسور کیلومتر هم سرعت تایرها را اندازه میگیرد و هم بخشی از سیستم ESP BAS است که تشخیص میدهد چه زمانی اصطکاک لاستیکها با سطح جاده کم شده است. برای جلوگیری از بروز حادثه و برطرف کردن ایراد این سنسور، حتما به متخصص خودرو مراجعه کنید. با تنظیم دقیق میزان تزریق سوخت و بهبود راندمان موتور، مصرف سوخت کاهش مییابد.
تفاوت سیستم کنترل پایداری خودرو با سیستمهای ترمز قبلی، اضافه شدن سنسور YAW به آن است. این حسگر در صورت مشاهده انحراف در کمترین زمان، آن را به رایانه مرکزی گزارش میدهند تا مشکل را برطرف کند. ریمپ خودرو یک روش محبوب برای بهبود عملکرد خودرو است که شامل تغییرات نرمافزاری در واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) میشود. این فرآیند مزایای زیادی برای رانندگان دارد، اما در عین حال معایبی نیز وجود دارد که باید قبل از تصمیمگیری برای ریمپ خودرو در نظر گرفته شوند. در کشورهای مختلف، استانداردهای سختگیرانهای برای کنترل آلایندگی خودروها وجود دارد و هرگونه انحراف از این استانداردها ممکن است منجر به رد شدن خودرو در معاینه فنی شود.
سیستم کنترل پایداری یا ESC چطور کار میکند؟
- از طرف دیگر اگر نسبت هوا در مخلوط موردبحث زیادتر باشد عواقب شدیدتری در پی خواهد داشت. {
- در ادامه این مقاله به بررسی کامل آپدیت و ریمپ ایسیو موتور پژو 207 میپردازیم. |}{
- این فرآیند با اصلاح پارامترهایی مانند جرقهزنی، تزریق سوخت، فشار توربو و نسبت سوخت به هوا، عملکرد موتور را بهینه میکند. |}{
- این سیستم به عنوان یکی از الزامات ایمنی در بسیاری از کشورها شناخته شده و تولیدکنندگان خودرو موظف به نصب آن در مدلهای جدید خودروها هستند. |}
- پیش از ادامه مطلب باید اشاره کنیم اگر میخواهید آشنایی بهتر و بیشتری با مباحث فنی خودرو داشته باشید، میتوانید از مجموعه آموزش تعمیر و نگهداری خودرو فرادرس استفاده کنید.
- سیستمهای کنترل پایداری و کنترل کشش هرچند نقش پررنگی در افزایش ایمنی خودروها دارند اما به عقیدهٔ بسیاری، لذت رانندگی را کاهش میدهند.
با تشخیص خطر، ESP بهطور خودکار ترمزهای جداگانه بر روی چرخهای مختلف اعمال میکند و در صورت نیاز، قدرت موتور را کاهش میدهد. این اقدامات باعث میشود که خودرو به مسیر اصلی بازگردد و پایداری خود را حفظ کند. ESC در سال 2011 بهعنوان یک استاندارد ایمنی برای خودروهای جدید در اروپا الزامی شد و بسیاری از کشورها از این الگو پیروی کردند. امروز این فناوری در بیشتر خودروها، از مدلهای اقتصادی تا خودروهای لوکس، دیده میشود. در کشور ما نیز اخیرا استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، یک استاندارد به شمار میرود که روی مدلهای جدید شاهد آن هستیم. وجود ایراد در سیم کشی خودرو میتواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ ESP باشد هرچند که احتمال آن زیاد نیست.
{تعمیرات ECU: چرا این قطعه مهمترین بخش خودرو است؟
|}با تغییراتی که در ECU ایجاد میشود، موتور میتواند بهینهتر و با کارایی بیشتری کار کند. با تنظیم مجدد ECU، میتوان پارامترهایی مانند زمانبندی احتراق، فشار توربو، و میزان سوخت را بهینه کرد. این کار باعث افزایش قدرت و گشتاور موتور میشود که میتواند عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشد. رانندگان معمولاً پس از ریمپ، تجربه رانندگی بهتر و واکنش سریعتر از خودرو را احساس میکنند. ریمپ خودرو نه تنها میتواند قدرت موتور را افزایش دهد، بلکه میتواند به بهینهسازی مصرف سوخت نیز کمک کند.
{درباره واحد تحقیق و توسعه پتروتکس
|}این اطلاعات به واحد کنترل ارسال میشود تا تفاوتهای سرعت چرخها و احتمال لغزش یا انحراف تشخیص داده شود. تریم داخلی خاکستری قرمز نیز جزو تغییرات مهم داخل اتاق هست و فرمان برقی در این مدل نیز وجود داشت. مهمترین مزیت این مدل ، توانایی حرکتی بهتر و مصرف سوخت پایینتر نسبت به مدل اتوماتیک پانوراما می باشد. برای این منظور زمانی که ECU موتور را ریمپ میکنند برای دریافت خروجی بهتر معمولا تغییراتی را در ECU گیربکس نیز انجام میدهند. این موضوع با توجه به هماهنگی بالایی که میبایست بین ECUهای موتور و گیربکس باشد، تاثیر بهتری در عملکرد کلی خودرو دارد.
با پیشرفت فناوری و تجزیه و تحلیل دقیقتر دادهها، امکان تنظیم الگوریتمهای پیچیدهتر فراهم شد و با بهرهگیری از سایر سیستمهای ایمنی، مثل ترمز اضطراری و کروز کنترل تطبیقی، وضعیت به مراتب بهتر شد. در خودروهایی که با مشکل آلایندگی روبرو هستند، ریمپ میتواند میزان گازهای مضر را کاهش دهد و خودرو را برای دریافت معاینه فنی آماده کند. چه یک مکانیک DIY باشید که روی ماشین خود کار می کند یا یک حرفه ای در صنعت خودروسازی، درک مزایا و معایب رمپ خودرو و نقش ECU سطح شیب دار می تواند به شما در انتخاب تجهیزات مناسب و اطمینان از عملکرد ایمن و موثر کمک کند. امروزه سیستمهای مختلفی روی خودرو نصب میشوند که میتوانند راحتی و امنیت خودرو را به صورت چشمگیری افزایش دهند. یکی از این سیستمها که احتمالا اسم آن را زیاد شنیدهاید و روی بسیاری از خودروهای روز دنیا نصب شده است، سیستم ESP میباشد.
فولکسواگن، مرسدس بنز، پورشه، سیتروئن، ساب و ولوو به زودی تکنولوژی بوش را در محصولات خود بکار بردند. سیستم تزریق سوخت و واحد کنترل الکترونیکی ECU باهم کار میکردند تا نه تنها قدرت بیشتری تولید کنند بلکه مصرف سوخت را نیز کاهش دهند. این موضوع با توجه به اینکه ترکیب بهینهای از هوا و سوخت را برای مرحله انفجار یا قدرت در اختیار موتور قرار میدهد، باعث افزایش قدرت خروجی موتور میشود. از سویی دیگر مخلوط هوا و سوخت برای اینکه بتوانند انفجار مناسبی را در سیلندر ایجاد کنند، نیاز دارد تا در زمان مناسبی با کمک جرقه ایجاد شده توسط شمع خودرو منفجر شوند. بنابراین هماهنگی بین میزان ترکیب سوخت و هوا و زمان جرقه در خودرو باعث افزایش راندمان خودرو میشود. برای درک بهتر این موضوع در ابتدا بهتر است مختصری از چهار مرحله در موتور را شرح دهیم.
به همین دلیل، در بسیاری از خودروها و خصوصاً مدلهای اسپرت امکان خاموش کردن این سیستم وجود دارد. وجود سیستم کنترل پایداری در خودروها در آمریکا از سال ۲۰۱۲ و در اروپا از سال ۲۰۱۴ الزامی شد هرچند که بسیاری از خودروسازان سالها پیشازاین خودروهای خود را به ESC مجهز کرده بودند. بر اساس گزارش ادارهٔ ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای ایالاتمتحده یا NHTSA، این تکنولوژی میتواند جلوی یکسوم تصادفات مرگبار را بگیرد. در حال حاضر در سراسر جهان ۸۲ درصد از تمام خودروهای سواری جدید به سیستم کنترل پایداری مجهز هستند و حالا با سالها تأخیر شاهد الزامی شدن این سیستم در خودروهای داخلی کشورمان هستیم. در سال ۱۹۶۷ و یک دهه پس از معرفی سیستم الکتروژکتور EFI بندکیس، بوش از جانشین آن با نام دی جترونیک رونمایی کرد. جترونیک از سرعت پیشرانه و تراکم هوای منیفولد ورودی برای تخمین جریان هوای ورودی و تزریق سوخت بر همان اساس استفاده میکرد.
ریمپ خودرو به معنای بهینهسازی و تغییر نرمافزاری تنظیمات سیستم کنترل موتور (ECU) است که به منظور بهبود عملکرد خودرو انجام میشود. ECU یا واحد کنترل موتور، مغز اصلی خودرو است که وظیفه کنترل و مدیریت عملکردهای مختلف موتور را بر عهده دارد. به وسیله ریمپ کردن، میتوان پارامترهای مختلفی از جمله سوخترسانی، زمانبندی جرقه، فشار توربو، و محدودیت سرعت را تغییر داد. هدف اصلی از ریمپ خودرو، بهینهسازی عملکرد خودرو بر اساس نیازها و ترجیحات فردی است. با این حال، ریمپ کردن مانند هر تغییر دیگری، مزایا و معایب خاص خود را دارد. از مهمترین مزایای ریمپ خودرو میتوان به افزایش قدرت و گشتاور موتور اشاره کرد.
این ویژگی به سیستم این امکان را میدهد که هنگام شناسایی خطر، نیروی ترمز را به چرخهایی که نیاز به کنترل دارند اعمال کند تا از لغزش جلوگیری شود. بنابراین همانطور که نرمافزارهای قبلی در ECU خودرو برای نصب نرمافزارهای جدید پاک میشوند، این قابلیت وجود دارد تا در صورت نیاز نرمافزارهای اصلی به ECU بازگردانده شوند. یکی از معایب جدی ریمپ ایسیو، احتمال استفاده از تجهیزات غیر اصل و فیک توسط برخی از مراکز نامعتبر است. این تجهیزات ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشند و به ایسیو آسیب بزنند. با توجه به قیمت بالای ایسیو، توصیه میشود برای انجام ریمپ خودرو به مراکز معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت تجهیزات و خدمات ارائه شده مطمئن باشید. در ریمپ کردن نیازی به تغییر یا تعویض هیچکدام از قطعات فنی و فیزیکی خودرو نیز و تغییرات صرفاً از طرق نرمافزار صورت میگیرد.
{۱. خرابی سوئیچ ترمز
|}این سیستم میتواند در شرایطی که راننده قادر به کنترل خودرو نیست، وارد عمل شده و از وقوع حادثه جلوگیری کند. سنسورهای هوشمندی که در خودروهای جدید وجود دارند، به راننده کمک شایانی میکنند تا نهایت کنترل را روی ماشین داشته باشد و این یکی از نقاط تمایز خودروهای مدرن با خودروهای قدیمی است. سنسور زاویه فرمان یکی از این سنسورهاست که وظیفه حفظ مسیر چرخهای ماشین را برعهده دارد. با تغییر در نقشههای ECU، میتوان پارامترهای مختلفی را بهبود بخشید؛ هرچند این فرآیند دارای مزایای متعددی است، اما ریسکها و معایبی نیز به همراه دارد. ریمپ یک انتخاب جذاب برای کسانی است که به دنبال عملکرد بهتر خودرو هستند، اما پیش از اقدام به این کار، باید تمامی جنبههای آن، بهطور کامل بررسی شود. در هر صورت باید هر لحظه آماده انواع پیشامدها در خودرویمان باشیم و راه های مقابله با آن را بدانیم.
{نحوه عملکرد سیستم کنترل پایداری خودرو
|}تیم متخصص سهیل تیونینگ با استفاده از تجهیزات پیشرفته و دانش فنی بهروز، خدماتی ارائه میدهد که تضمینکننده رضایت و آرامش خاطر مشتریان است. در بسیاری از موارد، حتی خودروهایی که به دلیل آلایندگی مردود شدهاند، با انجام ریمپ موفق به دریافت گواهی معاینه فنی میشوند. این نشان میدهد که ریمپ، نهتنها تاثیر منفی ندارد، بلکه میتواند عملکرد موتور را بهبود بخشد و خودرو را از لحاظ زیستمحیطی سازگارتر کند. در برخی از خودروها، کارخانه به صورت پیشفرض محدودیت سرعتی بر روی ایسیو اعمال کرده است که اجازه نمیدهد سرعت خودرو از حد مشخصی بیشتر شود. با ریمپ ایسیو، میتوان این محدودیتها را برداشته و محدوده سرعت را افزایش داد.
{سنسور زاویه فرمان
|}اگر می خواهید درست مانند یک تعمیرکار حرفه ای از خودرو خود مراقبت کنید و بر عمر آن بیافزائید، حتما مطالب وبلاگ امدادیاب هوشمند را دنبال کنید.
تغییرات در نقشههای سوخترسانی و افزایش فشار توربو میتواند باعث شود که موتور سوخت بیشتری بسوزاند و آلایندههای بیشتری تولید کند. این موضوع بهویژه در کشورهایی که قوانین سختگیرانهتری در مورد آلایندگی خودروها دارند، مشکلساز است. یکی از اصلیترین دلایلی که رانندگان به ریمپ کردن خودرو روی میآورند، افزایش قدرت و گشتاور موتور است. اما یکی از بزرگترین معایب ریمپ این است که ممکن است ضمانت خودرو را باطل کند. بسیاری از شرکتهای خودروسازی، ریمپ و تغییرات نرمافزاری در ECU را نوعی دستکاری در خودرو تلقی میکنند که موجب ابطال گارانتی میشود.
برای مثال، اگر هدف افزایش قدرت و گشتاور باشد، تنظیمات مربوط به فشار توربو و سوخترسانی تغییر خواهند کرد. همچنین در صورتی که هدف کاهش مصرف سوخت در رانندگی شهری باشد، تنظیمات موتور به نحوی تغییر مییابند که در دورهای پایین بهینهتر عمل کند. یکی از بزرگترین معایب ریمپ خودرو این است که ممکن است گارانتی خودرو را باطل کند. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو و نمایندگیهای رسمی به تغییرات در ECU حساس هستند و این تغییرات میتواند موجب از بین رفتن گارانتی خودرو شود. بنابراین، اگر خودرو هنوز تحت گارانتی باشد، انجام ریمپ ممکن است ریسکپذیر باشد.
به مرور، شرکتهای دیگر نیز این سیستم را با تغییرات و بهینهسازیهای خود پیادهسازی کردند. درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه بهروزترین اخبار، بررسیها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت میکند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژیها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم. ECU سطح شیب دار از سنسورهایی برای تشخیص موقعیت شیب دار و همچنین وزن وسیله نقلیه در حال بلند شدن استفاده می کند. بر اساس این اطلاعات، ECU می تواند موقعیت رمپ را برای اطمینان از ایمن و پایدار بودن آن تنظیم کند. رمپ ها می توانند از مواد مختلفی مانند فلز، چوب یا بتن ساخته شوند و می توانند ثابت یا متحرک باشند.
امروزه تمیز کنندههای موتور یکی از وسایل ضروری برای هر خودرویی محسوب میشوند؛ چراکه به کمک این محصولات میتوانید جرم اطراف موتور را از بین ببرید. ESP یکی از فناوریهای حیاتی در ایمنی خودروهای مدرن است که نقش مهمی در جلوگیری از تصادفات و حفظ پایداری خودرو دارد. با توجه به اهمیت این سیستم، توصیه میشود که هنگام خرید خودرو، از وجود ESP در آن اطمینان حاصل کنید. این سیستم نه تنها به حفظ ایمنی شما و سرنشینان کمک میکند بلکه تجربه رانندگی راحتتر و اطمینانبخشی را فراهم میسازد. یکی دیگر از سیستمهای ایمنی که در اکثر خودروهای جدید میبینیم، کنترل کشش یا TCS است و ممکن است برخی این سیستم را با کنترل پایداری اشتباه بگیرند اما عملکرد این دو سیستم کاملاً باهم متفاوت است.
چنانچه روشن شدن چراغ هشدار سیستم کنترل پایداری، مربوط به سیمکشی باشد، لازم است به تعمیرکار مراجعه کنید. نسبت استوکیومتریک به ترکیب مناسب هوا و سوخت برای بهینهترین حالت احتراق گفته میشود. اگر ریمپ ایسیو به شکل اصولی انجام نشود، ممکن است این نسبت بر هم خورده و منجر به احتراق ناقص شود. احتراق ناقص باعث کاهش راندمان و افزایش آلایندگیها میشود و در نتیجه ممکن است عملکرد کلی خودرو نیز کاهش یابد. در خودروهای با گیربکس اتوماتیک، تعویض دندهها به صورت خودکار و در دور موتورهای مشخص انجام میشود.
جدای از قدرت کمتر، شاید خودرو دور درجای خشنتری داشته باشد و پیشرانه نیز با ضربه یا ناک مواجه شود و یا حتی شاهد داغ کردن پیشرانه باشید. به لیست مشکلات خودرو باید دشوار بودن استارت زدن و آسیب دیدن پیشرانه را نیز افزود. به همین خاطر یافتن توازن بین این حالات بسیار مهم است چراکه نه تنها باعث بهبود پرفورمنس شده بلکه مصرف سوخت را پایین آورده و دوام قطعات را افزایش میدهد. ECU با پردازش اطلاعات به دست آمده از سنسورها و مقایسه آنها با وضعیت مطلوب خودرو، اقدامات لازم را برای جلوگیری از لغزش یا انحراف انجام میدهد. ریمپ کردن خودرو هزینه خیلی بالایی ندارد و راهی نسبتاً کمهزینه برای بهبود عملکرد خودرو و افزایش شتاب و کشش آن محسوب میشود. بنابراین تایرها مجددا به حالتی درخواهند آمد که انحراف خودرو به حداقل برسد و ماشین هر چه سریعتر به مسیر اصلی خود برگردد.
بهترین ریمپ کار در ارومیه