از کجا بفهمیم زمین گنج دارد اسمکدان

از کجا بفهمیم زمین گنج دارد اسمکدان!

از کجا بفهمیم زمین گنج دارد اسمکدان!

در واقع شاعر باورهای پذیرفته شده نزد همگان را در لباسی از شعر بیان میدارد و دست به آفرینش و تولید مطلبی میزند، ضمن اینکه بحث خود را نیز به کرسی اثبات مینشاند. حال نوع دیگری از این آرایه هم هست که ارسالالمثل یا بهطور خلاصهتر مثل نامیده میشود و آن این است که شاعر عیناً همان مثل و حکمت رایج را بیاورد و از آن سود ببرد؛ در واقع در مثل آفرینشی رخ نمیدهد و صرفاً شاعر استفادهکننده تولید پیشینیان است. در بیت دوم مولانا عیناً مثل معروف و مشهور «زیره به کرمان بردن» را در توصیف هدفش اعلان میدارد و آرایه مثل را ایجاد میکند. فرهنگ مازندرانی با آشپزی و خوراک بومی، مد و پوشاک، موسیقی، رقص، آیینها، رسوم، سرگرمیها، ورزشها و رسانههایش نمود پیدا میکند. در غزلیات حافظ نیز این رویکرد باز خودنمایی میکند ولی در اکثر اوقات با تقسیمبندی که امروزه میان تمثیل و اسلوب معادله قائل میشویم، کمتر میتوان بیتی به عنوان شاهد تمامعیار اسلوب معادله در غزلیات حافظ پیدا کرد. از طرفی، صادق کیا به نقل از احیاء الملوک از ملک شاه حسین سیستانی چنین گفته است: «و این مازندران را موزه اندرون میگویند؛ زیرا که کوهی که این بلاد را در میان گرفته موزه کوهی میگویند.

به گفته واسیلی بارتلد تپوریها در قسمت جنوب شرقی ولایت سکونت داشتند و در قید اطاعت هخامنشیان درآمده بودند و آماردها مغلوب اسکندر مقدونی و بعد مغلوب اشکانیان شدند و اشکانیان در قرن دوم ق. حسین کریمان در جلد دوم کتاب قصران کوهسران آوردهاست: منطقه قصران باستانی شامل مناطق لاوشان، فشم،میگون، شمشک، گاجره و روستاهای کوهپایهای توچلال تا مناطق غربی رودخانه جاجرود. پیراهن نخست این تیم یک دست سبز با حاشیههای سرخ و پیراهن دوم یک دست سرخ با حاشیههای سبز بود. با توجه به توضیحات داده شده پیرامون دو آرایه تمثیل و مثل، اسلوب معادله نوع ویژه و مرکبی از این دو است که نخستین بار شفیعی کدکنی دست به تعریف آن به شکل مجزا و با ویژگیهایی دقیقتر در کتاب «شاعر آیینهها» خود میزند و اینگونه تعریف میشود که مقصود از اسلوب معادله یک ساختار مخصوص نحوی است؛ اسلوب معادله این است که دو مصرع کاملاً از لحاظ نحوی استقلال داشته باشند و از هم تفکیکپذیر باشند، هیچ حرف ربطی یا حرف شرطی یا چیز دیگری که حتّی در معنا (نه فقط به لحاظ نحوی) آن دو مصرع را به هم مرتبط سازد، یافت نشود؛ پس تمام مواردی که به عنوان تمثیل آورده میشود، مصداق اسلوب معادله نیست.

در این بیت مولانا در هر دو مصرع مطلبی مستقل را بیان میدارد ولی هیچکدام نه مصداق دیگری است و نه اساساً به هم ربطی دارند. وجود دریای مازندران و رشته کوههای البرز و نزدیکی این دو نماد طبیعت به یکدیگر در بخشهای جلگهای تا کوهپایههای شمالی البرز، آب و هوای معتدل و مرطوب را به وجود آورده است، تابستانهای آن به ویژه در سواحل دریا گرم و مرطوب است. بلندای این روستا از سطح دریا ۲۱۹۰ متر و آب و هوای آن در زمستان سرد و تابستان معتدل و دلپذیر است. شهرستانک در قدیم مرکز بخش کن بوده که در اواخر سال ۱۳۲۶ ه.ش دهستان شمیران تبدیل به بخش و دهستانهای ارنگه و لورا و شهرستانک ضمیمه بخش کرج شدهاست.از خاندان های قدیمی این روستا میتوان به خاندان بزرگ «حاجی بابا» اشاره کرد. جمعیت این روستا بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، ۱٬۰۴۸ نفر (۳۱۷ خانوار) بودهاست.

قلعه دزدبند شهرستانک، تپه شنستون (شن ستون) و کاخ شهرستانک (کاخ ناصرالدین شاهی) از آثار تاریخی این روستا هستند. در حال حاضر بهترین مسیر دسترسی به شهرستانک، راه آسفالتهٔ ۸ کیلومتریای است که از جاده کرج-چالوس، نرسیده به گچسر جدا شده و در شهرستانک پایان میپذیرد. شهرستانک، روستایی در دهستان آسارا از توابع بخش آسارا واقع در شهر کرج در استان البرز ایران است. شهرستانک یعنی شهر کوچک؛ همانطور که از نامش پیداست، منطقهای بزرگ و آباد است. طی چند سال اخیر کاوشهای مستمری توسط باستان شناسان جهت شناساندن این محوطه دوره اسلامی صورت گرفته که بسیاری از زوایای تاریک شهری و هنری این شهر را روشن و اطلاعات ذیقیمتی را فراروی محققان، پژوهشگران و تاریخ نگاران قرار دادهاست. آزادراه تهران - شمال نیز از نزدیکی شهرستانک عبور می کند.که از تهران با طی مسافت ۳۲ کیلومتر می توان به شهرستانک رسید. آرژانتین در مرحلهٔ نیمه نهایی در بازی مقابل هلند بعد از وقتهای اضافه به تساوی ۰-۰ رسید و در نهایت توانست در ضربات پنالتی هلند را با نتیجهٔ ۴-۲ شکست دهد و برای اولین بار بعد از زمانی که مارادونا آنها را به فینال رسانده بود به بازی پایانی رسید.


لینک منبع
این سایت
اینجا
این سایت
این لینک
منبع
سایت
سایت منبع
لینک منبع
این سایت