خلاقانه تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمه کلیدی چیست + نکات کاربری

مثلاً ممکن است کار شما این باشد که ترافیک را تا حد امکان خیلی زود افزایش دهید. در این شرایط، شما کلمات کلیدی با حجم جست‌وجوی بالا و سختی کم را پیدا کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند بفهمید آیا کیوردها را می‌توانید زیر چتر یک موضوع کلی ببرید یا نیاز است برای هرکدام یک محتوای اختصاصی آماده کنید. چطور؟ مثلاً برای «قهوه روبوستا» به‌طور متوسط ۶/۲۳ لیر برای هر کلیک خرج کرده‌اند. این نشان می‌دهد کیورد مدنظر برای جذب مشتری و فروش قهوه مناسب است؛ چراکه حاکی از آن است افرادی آن را جست‌وجو می‌کنند که به‌دنبال خریدند. بیایید تجزیه‌وتحلیل میزان رقابت و تعیین سختی کیورد بر اساس رقبا را در عمل ببینیم.

این مسئله نشان می‌دهد محتوایی آموزشی که اطلاعات مفید دربارهٔ تفاوت نسکافه و قهوه ارائه کند، برای این کیورد مناسب است. در این بخش، کیورد پلنر هزینه تبلیغات در گوگل برای کلمات کلیدی انتخاب‌شده را برای شما پیش‌بینی می‌کند. جا دارد به این نکته اشاره کنیم که این عدد دقیق نیست و قیمت هر کلیک در لحظه حساب می‌شود. سایت‌های ایرانی مختلفی وجود دارد که می‌توانید اشتراک پولی ابزارهای سئو را با قیمت کمتری تهیه کنید. اگر کسب‌وکار بزرگی دارید، پیشنهاد می‌کنیم اکانت یکی از ابزارها را به‌تنهایی بخرید. نتایج تحقیق ahrefs حاکی از آن است که ۹۰/۶۳ درصد صفحات اینترنت هیچ ترافیکی از گوگل ندارند.

اول اینکه وقتی کسی «قهوه روبوستا» را جست‌وجو می‌کند، به این معنی نیست که شما نمی‌توانید او را به خرید محصول از فروشگاه‌تان تشویق نکنید. ولی عبارت دوم، عبارتی است که بهتر است به صفحهٔ اصلی لینک شود؛ چراکه فردی آن را جست‌وجو می‌کند که می‌خواهد ساعت‌های هوشمند را بررسی کند و در آخر یکی را بخرد. چنین کلمه‌ای جست‌وجوی کمی دارد؛ ولی می‌تواند به نقطهٔ خوبی برای فروش محصولاتی مثل قهوه، تمپر و حتی دستگاه اسپرسوساز تبدیل شود. ابتدا توضیحی دربارهٔ حجم جست‌وجوی کیورد پلنر دهیم که این حجم به‌طور میانگین برای یک مدت زمان مشخص است. عدد دقیقی به شما نمی‌دهد و در بازه‌های مختلفی مثل هزار تا ۱۰۰ هزار یا صد تا هزار به شما اعلام می‌شود. حالا کلمات کلیدی یک خانوادهٔ مرتبط را برای شما در چند گروه می‌گذارد.

وقتی کاربران عبارات یا کلمات خاصی را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند، آنها در واقعیت به دنبال یافتن اطلاعات مشخصی هستند، سوالاتی دارند یا به دنبال محتوای خاصی می‌گردند. با استفاده از وب‌سایت‌ها و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، می‌توانید MSV جهانی یک کلمه کلیدی را جستجو کنید یا حتی آن را به یک شهر خاص محدود کنید. در حالی که MSV بالاتر به معنای ترافیک بالقوه بیشتر برای وب سایت شما است، همچنین به معنای رقابت سنگین تر است. منظور از حجم جستجوی کلمات کلیدی به معنای تعداد جستجوهای یک کلمه کلیدی خاص در یک بازه زمانی معین است. حجم جستجو کلمات کلیدی معمولا به طور میانگین در یک بازه زمانی خاص و مشخص محاسبه می‌شود.

علاوه‌بر این چهار دسته که انواع کیوردها را براساس نیت کاربر از جست‌وجو تفکیک می‌کنند، دسته‌بندی دیگری هم وجود دارد که کلمات کلیدی را براساس طول‌ آن‌ها از یکدیگر متمایز می‌کند. وقتی کاربر می‌داند دنبال چه چیزی می‌گردد و می‌خواهد از طریق گوگل (یا دیگر موتورهای جست‌وجو) لینک سایت مد نظر خود را پیدا کند، از کلمات کلیدی Navigational کمک می‌گیرد. تحقیق کلمات کلیدی لازمۀ اصلی تدوین استراتژی سئو و حتی اجرای درست آن. اما در مقابل اگر به خوبی کیورد ریسرچ را بلد باشم، میدانم که کلمات کلیدی هدف من، کلماتی مثل خرید کفش، خرید کفش قرمز، خرید کفش مردانه و… هستند چون مخاطبان این کلمات واقعا مخاطبان خریدار محصول هستند. حالا شما دیگر نه‌تنها می‌دانید چگونه کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان را پیدا کنید، بلکه نحوهٔ شناسایی گپ‌ها، اولویت‌بندی کلمات و انتخاب بهترین‌ها را هم یاد گرفتید.

طبق تصویری که مشاهده می‌کنید، در بهترین حالت فقط می‌توانید قهوه اسپرسو و قهوه اسپرسو چیست را با یک صفحه هدف بگیرید. چراکه مثلاً در مقالهٔ مرتبط با این ۲ کیورد، ما می‌توانیم خدمات خودمان مثل بنرساز اتوماتیک و سرویس تبلیغات همسان را به‌عنوان یکی از راهکارهای خوب پروموت کنیم. مثلاً کسی که «خرید آنلاین قهوه» را جست‌وجو می‌کند با کسی که «تاریخچهٔ قهوه چیست» را تایپ می‌کند، یک نیت ندارند. اولی به‌دنبال خرید است و می‌توان با نمایش تبلیغ، او را به یک مشتری تبدیل کرد. بعد از اینکه کلمات را وارد کردید، روی «Get Results» کلیک کنید و تمام! اگر اکانت گوگل ادز ندارید، مقالهٔ «راهنمای تصویری ساخت اکانت گوگل ادز» را مطالعه کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع‌، شما‌ می‌توانید یک استراتژی طراحی کنید که کمک می‌کند تا صفحات سایت خود را در رتبه‌های بهتری قرار داده و میزان بازدیدتان را افزایش دهید. پس از اینکه بهترین کلمات کلیدی را برای محتوای سایت خود شناسایی ‌کردید، ‌باید محتواهای مناسبی را با تمرکز بر آن کلمات کلیدی تولید کنید. این کار در ترکیب با سایر استراتژی‌های سئو، به شما کمک می‌کند تا رتبۀ خوبی در نتایج جست‌وجو به دست آورید و ترافیک بیشتری را به ‌سایت خود جذب کنید. کلمات کلیدی، موضوع محتواهای موجود در ‌سایت‌ها را به بهترین نحو بیان می‌کنند و استفاده از آن‌ها پلی است میان کاربران و کسب‌‌وکار‌ها تا بتوانند راحت‌تر به محتوای موردنظر خود دسترسی پیدا کنند. یکی از اهداف سئو (بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو)، نمایش محتوای سایت در جایگاه بالاتر صفحۀ نتایج موتور جست‌وجو (SERP) براساس این کلمات کلیدی است.

در واقع در خیلی از پروژه های سئو، ما صرفا با انجام کیورد ریسرچ دقیق و اصولی بوده که توانسته ایم نسبت به رقبا به برتری برسیم و قدرت سئو سایت کارفرما را افزایش بدهید. با توجه به این موضوع و اهمیت زیادی که تحقیق کلمات کلیدی دارد، در این مقاله همراه من باشید تا همه چیز را به شکل اصولی، به روشی که در هیچ مقاله دیگری به شما آموزش نمیدهند، یاد بدهم. تحقیق کلمات کلیدی شامل فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتخاب عبارات برای هدف‌گذاری در سئو و اولین قدم برای تدوین استراتژی است. برای رسیدن به ارزشمندترین کلمات باید 4 معیار اصلی را در نظر بگیریم که عبارتند از میزان جستجو، ارزش سرمایه‌گذاری، رقابت و درجه هدف کاربر از جستجو. این ابزار می‌تواند با توجه به آخرین ترندها یا روندهای جستجو، منتخبی از کلمات کلیدی محبوب که با کلمه کلیدی مورد نظر شما تطابق دارند را در اختیارتان قرار بدهد. این ابزار به شما امکان می‌دهد استراتژی کلمات کلیدی رقبا را نیز بررسی کنید.

تصور اینکه خود را به عنوان یک خریدار به دنبال یک محصول یا خدمات تصور کنید می تواند مفید باشد. یا مثلاً، در پاسخ کیوردهای Transactional، صفحات محصول در صفحۀ نتایج لیست می‌شوند. فرقی نمی‌کند چه محصولی می‌فروشید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؛ الان وضعیت اینترنت طوری است که قطعاً چند رقیب دارید که هرکدام از آن‌ها سعی می‌کنند سهم بزرگ‌تری از بازار را برای خود بردازند. تا اینجا، اطلاعات لازم دربارۀ دو دانش پایه‌ای (و بسیار ضروری) را به دست آوردید. قبل از اینکه وارد عمل شوید، باید یک‌سری پیش‌نیازها را هم رعایت کنید که در بخش بعدی راجع‌به آن صحبت‌ خواهیم کرد. فرض کنید در حال سئو یک صفحه هستید و میخواهید با کلمه “ماتریکس” رتبه بگیرید.

مهم نیست که محتوای شما چقدر خوب است، باید آن را پرورش دهید تا با چشم انداز دائماً در حال تغییر صفحه نتایج موتور جستجو همگام شود. شناسایی فرصت‌های جدید یا کلمات کلیدی پرطرفدار حتی می‌تواند به رتبه‌بندی محتوای شما نسبت به قبل کمک کند. اکنون که اهمیت تحقیق کلمات کلیدی را درک کرده اید و با برخی از مهمترین اصطلاحات و مفاهیم آن آشنا شده اید، آماده شروع کار هستید. این مراحل بعدی را دنبال کنید تا کلمات کلیدی مورد نظر خود را شناسایی کنید تا مخاطب مورد نظر خود را جذب کنید و یک استراتژی کلمه کلیدی بدون خطا ایجاد کنید. در این راهنما، ما اهمیت تحقیق کلمات کلیدی را مورد بحث قرار خواهیم داد و شما را با نحوه یافتن سیستماتیک بهترین کلمات کلیدی برای محتوای خود و نحوه اطمینان از همسویی آنها با هدف کاربر آشنا خواهیم کرد.

اول، بسیار مهم است که بفهمیم چه چیزی کلمات کلیدی متمرکز و کلیدواژه های طولانی را از کلمات کلیدی معمولی متفاوت می کند. الگوریتم جستجوی گوگل از بیش از 200 عامل برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند. برای اینکه به وب سایت خود بهترین شانس را برای متمایز شدن از سایرین بدهید، انجام تحقیقات کامل و با کیفیت بالا در مورد کلمات کلیدی ضروری است. با توسعه الگوریتم های پیشرفته موتورهای جستجو، تمرکز از کلمه کلیدی به سمت محتوای با کیفیت و ارتباط بالا با کاربران هدف تغییر کرد. خب تا اینجای مقاله، چگونگی کیورد ریسرچ و پیدا کردن کلمات کلیدی در ۷ مرحله را یاد گرفتید.

با نوشتن کلمات کلیدی هسته‌ای درست، همان ابتدا کلمات اضافی که به درد شما نخواهند خورد حذف می شوند. شما برای اینکه بتوانید از ابزار فوق العاده Google Keyword Planner استفاده کنید باید یک حساب کاربری در سایت تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز داشته باشید. اگر از قبل حساب ندارید، می توانید در عرض چند دقیقه یک حساب کاربری ایجاد کنید. با ورود به بخش Google Adwords تنها کافی است اطلاعاتی در مورد خودتان و کسب و کارتان را وارد کنید تا یک حساب ایجاد شود. هدف این مرحله این نیست که فهرست نهایی عبارات کلیدی خود را تهیه کنید. شما فقط می‌خواهید عباراتی را که فکر می‌کنید مشتریان بالقوه ممکن است برای جستجوی محتوای مرتبط با آن موضوع خاص استفاده کنند، به دست آورید.

با شناسایی دقیق کلمات و عباراتی که مخاطبان هدف شما به‌طور منظم در موتورهای جستجو وارد می‌کنند، می‌توانید محتوای خود را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کنید که مستقیماً با نیازها و جستجوهای کاربران مرتبط باشد. این فرآیند باعث می‌شود که کاربران واقعی و علاقه‌مند به خدمات یا محصولات شما وارد سایت شوند، نه فقط بازدیدکنندگان تصادفی یا غیرمفید. به همین دلیل، برای هر کسب و کاری که به دنبال جذب ترافیک آنلاین و افزایش دیده شدن است، قرار گرفتن در صفحات اول نتایج جستجو یک ضرورت است. تحقیق کلمه کلیدی به شما کمک می‌کند تا کلمات و عباراتی را که کاربران بیشتر جستجو می‌کنند، شناسایی کرده و محتوای خود را بر اساس آن‌ها بهینه‌سازی کنید. در این مقاله به بررسی روش‌ها، ابزارها و نکات مهم تحقیق کلمه کلیدی خواهیم پرداخت تا بتوانید استراتژی مناسبی برای بهینه‌سازی محتوای خود ایجاد کنید و در دنیای رقابتی امروز، از سایر رقبا پیشی بگیرید.

کلمات کلیدی کوتاه، که با عنوان «کلمات کلیدی اصلی» یا «Head» نیز شناخته می‌شوند، عبارات یک یا دو کلمه‌ای پرجستجو هستند. این کلمات معمولاً در جستجوهای عمومی استفاده می‌شوند و به دلیل حجم بالای جستجو، می‌توانند ترافیک زیادی ایجاد کنند. واژه‌هایی مانند «فوتبال»، «تبلت»، «کاغذ دیواری»، «لباس» و «سفر» نمونه‌هایی از این دسته‌اند. این ابزارها با تجزیه و تحلیل حجم جستجو، رقابت کلمات کلیدی و سایر عوامل مرتبط، یک تحقیق کامل و جامع روی کلمات کلیدی سایت شما برایتان انجام می‌دهند. حتی ممکن است، تعداد زیادی از کلمات تکراری باشند و یا اینکه به حوزه فعالیت شما مرتبط نباشد. پس از بررسی هشتگ های مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظرتان، به سراغ پست های رقیبانتان بروید.

«کلمۀ کلیدی»، «کلیدواژه» یا «عبارت کلیدی» (Keyword) یک کلمه یا ترکیبی از کلمات است که کاربر با هدف کسب اطلاعات دربارۀ موضوع موردنظرش، در موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل تایپ می‌کند. باید دریابید در کدام موضوعات محتوا تولید کرده‌اند و از چه کلمات یا عبارات کلیدی استفاده کرده‌اند. در صورت داشتن اشتراک با رقبا، باید سعی کنید در آن کلمات کلیدی وضعیت خود را بهبود دهید. در ادامه‌ درمی‌یابید در کدام موضوعات رقبای بسیار کمی دارید و یا اصلاً به آن پرداخته نشده است. تولید کلمات کلیدی در این موضوعات فرصت بسیار مناسبی برای شما ایجاد می‌کند تا محتوای خود را به راحتی در معرض دید کاربران قرار دهید.

این ابزار به شما امکان می‌دهد وب‌سایت رقبا را بررسی کرده و ببینید برای چه کلمات کلیدی رتبه گرفته‌اند. همچنین اطلاعات ارزشمندی مثل حجم جستجوی ماهانه و روند تغییرات این کلمات را در اختیار شما قرار می‌دهد. آیا می‌خواهید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید، رتبه خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید یا محصولات خاصی را به فروش برسانید؟ با مشخص کردن اهداف، می‌توانید روش‌های تحقیق خود را متناسب با آن‌ها تنظیم کنید. اگر وب‌سایت شما دارای ترافیک است (در حال حاضر ورودی دارید)، می‌توانید از داده‌های خود وب‌سایت برای پیدا کردن کلمات کلیدی هدفتان استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل، نمونه هایی از این ابزارهای تحلیل داده هستند که به شما نشان می‌دهند کاربران با استفاده از چه کلماتی به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند. علاوه بر پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی، شما باید کلمات کلیدی مرتبط را نیز پیدا کرده و در محتوای خود استفاده کنید.

هرچند ایران در لیست کشورها قرار ندارد، خوشبختانه زبان فارسی پشتیبانی می‌شود. کلمات کلیدی متوسط، در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه، نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهند و همچنان از میزان جستجوی نسبتاً بالایی برخوردارند. عباراتی مانند «توپ آدیداس»، «تبلت سامسونگ» و «لباس ارزان» نمونه‌هایی از این نوع کلمات هستند. ابزاری تخصصی برای تحقیق کلمات کلیدی با تمرکز بر ارائه داده‌های دقیق و به روز. یکی دیگر از بهترین روش‌های پیدا کردن کلمات کلیدی یک وبسایت، پرسیدن از خود مخاطبان است! یعنی از طریق نظرسنجی‌ها، فرم‌های تماس و یا شبکه‌های اجتماعی از مخاطبان خود بپرسید که برای یافتن محصولات یا خدماتی مانند شما از چه کلماتی استفاده می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوعات فرعی، به مرحله 2 می رویم. با این وجود، در طول تاریخ، تحقیق کلمات کلیدی همواره به عنوان یک فرایند مهم برای بهبود رتبه وبسایت در  نتایج جستجو و افزایش ترافیک هدفمند محسوب می‌شود. پس، برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی دیجیتال، باید به تحقیق کلمات کلیدی به صورت جدی بپردازید و از ابزارهای مختلف و روش‌های متفاوت برای انتخاب کلمات مناسب استفاده کنید. ما در این مقاله سعی داریم شما همراهان همیشگی را با  این موضوع مهم آشنا کنیم امید است که مورد استفاده و مفید واقع شود. خب، سخت‌ترین مرحله تحقیق کلمه کلیدی در سئو، دسته‌بندی کردن کلمات است!

میدانم که انجام این کار بسیار زمانبر و سخت است اما خب همانطور که گفتم، این فرآیند یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که میتوانید در سئو انجام بدهید، بنابراین سخت و زمانبر بودنش کاملا توجیه شده. البته دقت کنید، نیاز نیست همین امروز تمامی کلمات دانه ای که دارید را در ابزار جستجو کنید، بلکه میتوانید اولویت بندی کرده و جلو بروید. ابزار Keyword Difficulty Checker یکی از ابزارهای سختی کلمات کلیدی است که می‌تواند به شما کمک کند تا بررسی کنید که آیا می‌توانید برای یک کلمه کلیدی خاص، در صفحه اول نتایج جستجو گوگل قرار بگیرید یا نه. این ابزار به طور خاص برای تخمین رقابت و بررسی وضعیت کلمات کلیدی مفید است. شما می‌توانید با بررسی کلمات کلیدی که رقبا از آن‌ها استفاده می‌کنند، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کنید و استراتژی‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

ابزارهای متنوعی هستند که میزان جستجوی کلمات و جایگاه سایت‌ها را رصد کرده و گزارش جذابی از کلمات کلیدی یک رقیب به ما می‌دهند. سال ۸۳ بود که اولین کسب‌وکار‌ آنلاین خودم را راه‌اندازی کردم و تا امروز با علاقه زیادی مشغول کسب‌درآمد آنلاین و راه‌اندازی کسب‌وکار‌های مختلف در بستر وب هستم. به صدها کسب‌وکار آنلاین کمک کردم تا با ایجاد یک وب‌سایت حرفه‌ای و رسیدن به نتایج اول گوگل، درآمدهای بسیار زیادی را خلق کنند. من در مدیر وب به شما کمک می‌کنم، یک کسب‌و‌کار‌ آنلاین حرفه‌ای راه‌اندازی کنید، به نتایج اول گوگل برسید و با دیجیتال‌مارکتینگ فروش‌تان را پیوسته افزایش دهید. البته بعضی متخصصان، معیار این دسته‌بندی را میزان جستجوی کلمات توسط کاربران در نظر می‌گیرند.

اگر در زمینه هزینه تولید محتوا سوالی داشتید، مشاوران ما به صورت رایگان، آماده پاسخگویی به شما هستند. همچنین برای ثبت سفارش محتوا می توانید به صفحه " خدمات تولید محتوا " مراجعه کنید. درادامه به بررسی این که چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم، می پردازیم. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از داده‌ها برای بهبود استراتژی‌های سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. گوگل سرچ کنسول یک سرویس آنلاین رایگان است که توسط شرکت گوگل عرضه شده است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری